Κοινωνία | ΣΕΛΙΔΕΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ | hits: 1943
Τα κορίτσια μπορούν . . .
σημείωμα των Σ.Κ.
Παρ, 1 Νοεμ 2019

Στον δήμο Νέας Φιλαδέλφειας, 10 κορίτσια παρεισέφρησαν στην μαθητική παρέλαση, για την 79η επέτειο του μεταξικού ΟΧΙ του 1940 και με τσουχτερό καλλιτεχνικό χιούμορ γελοιοποίησαν τους οργανωτές της.

Θα έπρεπε να αναμένονται, οι κραυγές αγανάκτησης, από τους δεξιούς, για τα ιερά και τα όσια της φυλής που τάχα βεβηλώθηκαν. Θα έπρεπε να αναμένονται, οι κραυγές αγανάκτησης, από τους κουκουέδες, για την βεβήλωση του ιερού αντιφασιστικού αγώνα. Θα έπρεπε τέλος να αναμένονται και οι φωνές υποκριτικής "υπεράσπισης" των κοριτσιών από τους συριζαίους.

Οι τελευταίοι ξέχασαν τις γελοίες υποκλίσεις του υπουργού τους, της εθνικής άμυνας, στους... Σαλαμινομάχους, και τώρα προσπαθούν να πιαστούν από όποιο κλαδάκι πολιτικής ζωντάνιας μπορούν, για να μην πέσουν στον Καιάδα της πολιτικής αναπηρίας.

Όλοι αυτοί κινούνται στο ίδιο ακριβώς πλαίσιο. Είναι εξίσου υπεύθυνοι για την γελοιοποίηση του πολιτικού και ιστορικού προσώπου της ελληνικής κοινωνίας. Έχουν το ίδιο ακριβώς κίνητρο, την προστασία του γελοιοποιημένου "εθνικού" κράτους, το οποίο έχουν "ταχθεί" (όχι από καμιά πατρίδα αλλά από το τραπεζικό σύστημα) να "φυλάττουν" (στην εντατική), ώσπου να γίνει το ίδιο το τραπεζικό σύστημα ικανό όπως ελπίζουν τα αφεντικά του, να αντικαταστήσει το κράτος και να το βγάλουν τότε από την πρίζα μαζί με αυτούς που το "φυλάττουν".

Θα έπρεπε όμως να είναι αναμενόμενος και ο καβγάς που άναψε στο διαδίκτυο ανάμεσα στους οπαδούς της γελοίας σοβαρότητας και στους οπαδούς της σοβαρής γελοιότητας, αφού τους δόθηκε μια ευκαιρία να αποσύρουν την προσοχή τους από την ουσία της γελοιότητας στην οποία έχει περιπέσει το εξουσιαστικό σύστημα και παρασύροντας και την προσοχή των ανθρώπων της κοινωνικής βάσης, να την στρέψουν στις αντιδράσεις υπέρ και κατά αυτής της γελοιότητας, όπως αυτές εμφανίζονται στην καθημερινή ζωή.

* * *

Αναμένονται όμως επίσης αλλά δεν έρχονται (ακόμα) και οι φωνές που θα τοποθετούσαν την κάθε εκδήλωση της καθημερινής ζωής στο πραγματικό κοινωνικό της πλαίσιο και θα έβγαζαν συμπεράσματα για την σημερινή πραγματικότητα της σημερινής κοινωνίας και όχι για την πραγματικότητα της τερατόμορφης θεσμικής κοινωνίας στην οποία ζούμε.

Ό,τι κι αν είχαν στο μυαλό τους τα κορίτσια που παρέλασαν -- όπως παρέλασαν -- στην Νέα Φιλαδέλφεια, το πραγματικό νόημα της παρέμβασής τους είναι πως αυτές μπόρεσαν να εκφραστούν γνήσια και απερίφραστα μπροστά στις υποκριτικές μουτσούνες των επισήμων της συμφοράς, αναγκάζοντάς τους να βγάλουν στην επιφάνεια ολόκληρη τους την γελοιότητα.

Απέναντι σε 10 νεαρά άτομα, που εκφράζουν αυτό που ακριβώς που θέλουν να εκφράσουν, αυτοί οι γελοίοι δεν υπερασπίζονται την ιερότητα των νεκρών της δεκαετίας του '40 αλλά την γελοιότητα της παρέλασης που έχει σαν πρόσχημα τους νεκρούς της δεκαετίας του '40. Μια παρέλαση που η κάθε πολιτική τάση και ο κάθε υπεύθυνος την εννοεί και την αξιοποιεί όπως τον συμφέρει, άλλος για να παραστήσει τον πατριώτη, άλλος για να παραστήσει τον τουρκοφάγο, άλλος για να παραστήσει τον κομμουνιστή, και όλοι μαζί για να εισπράξουν τον "παχυλό" μισθό τους, σε μια εποχή που οι άνθρωποι πεινάνε.

* * *

Η δυνατότητα λοιπόν της γνήσιας και απερίφραστης έκφρασης, είναι το πρώτο βασικό στοιχείο που δίνει νόημα στην παρέμβαση των 10 κοριτσιών. Το δεύτερο αλλά καθόλου υποδεέστερο βασικό στοιχείο είναι πως αυτά τα 10 άτομα δεν είναι αγόρια αλλά κορίτσια και δεν απευθύνονται στην βλακώδη θεσμική λογική αλλά στην λογική των συναισθημάτων.

Ο συνδυασμός των δύο αυτών στοιχείων βαθαίνει και πλουτίζει το νόημα της παρέμβασης υποδηλώνοντας την μορφή των αγώνων, την μορφή βίας αν θέλετε, που μπορεί να πολεμήσει την πολεμοκαπηλεία και να αποσοβήσει τον πόλεμο στον οποίο κλείνουν πονηρά το μάτι οι παρελάσεις.

Όσο για τα πραγματικά γεγονότα του παρελθόντος, οι πραγματικές εκδηλώσεις πατριωτισμού, που χρησιμεύουν ως πρόσχημα για τις γελοιότητες των παρελάσεων, οι πράξεις πατριωτισμού που διαδραματίστηκαν, είτε στα πολεμικά μέτωπα του '40, είτε στην αντίσταση, είτε στον εμφύλιο, αυτές δεν χάνονται. Ο πατριωτισμός υπάρχει και ζει μέσα στις ψυχές των ανθρώπων περνώντας με μυστήριους τρόπους από την μια γενιά στην άλλη.

Ο πατριωτισμός είναι και πάλι το ζητούμενο της εποχής μας. Αυτός είναι που εκδηλώθηκε με την παρέμβαση των 10 κοριτσιών και αυτός θα εκδηλωθεί ξανά και ξανά με πράξεις ευχάριστες ή δυσάρεστες μέχρι που να κατασταλάξει σε έναν κοινωνικό πατριωτισμό που κανείς δεν θα μπορεί ούτε θα θέλει να τον αμφισβητήσει.